A Covid járványt követő hatósági üzemanyagárak bevezetése, valamint 13 hónapig tartó érvényessége fenekestől felforgatta a hazai üzemanyag szakmát. Új kihívások, új eladási technikák és gyakorlatok, folyton változó körülmények és jogszabályi környezet jellemezte a piacot, amit a 480 Ft-os ársapka kivezetés nem oldott meg egycsapásra. A 2023-as év egy igazi megmérettetés a benzinkút tulajdonosok és üzemeltetők számára.
Pontosan 6 hónap telt el az ársapka kivezetése óta, de a benzinkút tulajdonosok továbbra is keresik a válaszokat arra, hogy hova tűnt a forgalom. Már a 2023-as első negyedéves adatokból is kiderült, hogy jelentős a forgalomcsökkenés. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai alapján az év első három hónapjában a benzin eladás több, mint 10%-kal csökkent, míg gázolajból több, mint 22%-kal kevesebb fogyott a kutakon. Ez összességében több, mint 18%-kal alacsonyabb eladást mutat a 2022-es év azonos időszakához képest.
Ezt némileg magyarázza a jelentős árkülönbség az összehasonlított időszakban, hiszen tavaly 480 Ft-ért tankoltunk télen, míg idén januárban a gázolajért akár 700 Ft-ot is kellett fizetnünk. A literenkénti 150-200 Ft-os eltérés részben magyarázatot ad a kérdésre.
Benzinkutak visszajelzései alapján azt is tudjuk, hogy a mezőgazdasági szektor jelentős készletekkel rendelkezik még most is a tavaly 480 Ft-ért megvásárolt gázolajból. Vannak olyanok, akik azt mondták, hogy még az őszi szezont is kihúzzák az olcsóbban vett üzemanyaggal. Nyilván ez is egy komoly forgalomcsökkentő tényező.
Érződik továbbá a gazdaság lassulása is, a beruházások hiánya, az építőipar visszaesése, ami szintén kevesebb gázolaj forgalmat eredményez. A nyár beköszöntével a turizmus némileg tud lendíteni az üzemanyag forgalmon, de ez várhatóan a benzin iránti keresletben jelentkezhet.
A hatósági árak 13 hónapig voltak érvényben, ami elegendő idő ahhoz, hogy a vásárlói szokások jelentősen megváltozzanak. Ebben az időszakban az emberek már nem ár szerint kerestek kutakat, hanem ott tankoltak, ahol éppen kellett. Ez a megszokás mostanra némileg változott azóta, hogy a kutakon újra árkülönbségeket tapasztalunk. Az árazásban újra jellemző, hogy az autópályák mellett körülbelül 40 Ft-tal drágább az üzemanyag, mint a településeken, viszont adott településen belül elmondható, hogy 15 Ft-nál nagyobb ár eltérés nincs. A magán töltőállomásoknak egyetlen rövid távon is hatékony fegyvere a színes hálózatokkal szemben az alacsonyabb ár. Az ársapka rendszerének, kimondhatjuk, hogy a magán kutak a legnagyobb vesztesei. Az ellátási problémák, a drasztikus korlátozások miatt a tankolók teljesen elszoktak ezektől a kutaktól, így a visszacsábításukra az alacsonyabb ár szinte az egyetlen esély. Persze ezt észszerű keretek között kell tenni, mert az elmúlt egy évben egyéb körülmények is változtak, például a rezsiköltségek jelentősen emelkedtek. A villany- és gázszámlák esetében akár 4-6x magasabb díjakról is beszámolnak a kutak, melyet csak az üzemanyagon lévő árrésből tudnak kigazdálkodni. Emellett a bérek emelkedése és az új adónemek bevezetése (ágazati különadó, extrapofit adó) is növeli a kiadási oldalt, nem beszélve az energia megtakarítási kötelezettségről, ami egy újabb fizetni való az üzemanyagot végfelhasználóknak értékesítők részére.
A megfelelő árazás mellett a töltőállomások igyekeznek a költségeiket racionalizálni, melyet sok esetben tankolóautomata telepítéssel oldanak meg, ezáltal csökkentve a nyitvatartást, rezsi költségeket, dolgozói létszámot. Lehetőségeikhez mérten egyéb szolgáltatásokkal próbálnak vevőket szerezni, például autómosó, lottózó, vendéglátóegység kialakítása.
A holtankoljak.hu igyekszik segíteni, nemcsak a tankolónak, hanem a kutaknak is. Weboldalunkon lehet keresni a legolcsóbb kutak, szolgáltatások között nyártól már egy új grafikai elemekkel tarkított felületen. A kutaknak pedig lehetőséget biztosítunk a megjelenésre, illetve segítünk nekik megtalálni a számukra legmegfelelőbb tankolóautomatát, üzemanyag beszerzési forrást, illetve a legoptimálisabb lehetőséget az EKR kötelezettség teljesítésére.
Bujdos Eszter, holtankoljak.hu